Site logo
Site logo

Site Navigation

Hoogsensitief, HSP therapie


Als u de gevoelens of energie van anderen oppikt, bent u hoogsensitief of hooggevoelig. Voor veel HSP'ers is het moeilijk om zichzelf te zijn. Alsof je in een achtbaan leeft die nooit ophoudt. Hoe beslist u wat u wil als bepaalde gevoelens telkens overheersen? Door u te leren hoe u gevoelens van anderen onderscheidt ten opzichte van die van u zelf, wordt het al een stuk eenvoudiger. Gevoelens die u belasten zijn niet van uzelf. Als u dat regeltje aanhoudt, komt u al snel uit de hooggevoeligheid. Over het algemeen is mij opgevallen dat de hooggevoeligheid ook een verbinding heeft met het eigen leven dat niet zo soepel is verlopen. Als u nog ergens pijn heeft van ervaringen die u heeft en die pijn is er dus niet uitgekomen, dan zal u op anderen reageren die iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of die signalen geven die u herinneren aan uw eigen pijnlijke stukken. Gevolg is dat u zich vaak onprettig voelt in gezelschap bijvoorbeeld omdat daar veel mensen zijn en die raken vanzelf wel een stukje van uw eigen pijn aan. Dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Als u de eigen pijn hebt losgelaten dan is de pijn van een ander ook niet meer zo erg. De ander heeft het nog niet losgelaten en u al wel. Dat maakt de pijn van een ander niet minder erg maar wel beter te accepteren zonder oordeel of medelijden. Medelijden is overigens een valkuil die vaak voorkomt. Met medelijden los je niets op, je maakt het alleen maar erger. Want je neemt de pijn van een ander over en dus neem je een deel van de oplossing weg. Met als gevolg, dat je de ander nog dieper in de ellende duwt en jezelf erbij. Wordt waarnemer en accepteer dat de ander en jezelf iets te leren hebben van het leven dat je leidt. Leven is ervaring opdoen. Ervaring in creatie. Van jezelf of van een ander natuurlijk. Niet alles heb je zelf gecreëerd. Niet alles heb je over jezelf afgeroepen. Soms loop je gewoon ergens tegenaan omdat anderen verzuimd hebben om er iets aan te doen. Deel die ervaring en de wereld wordt weer wat wijzer. Deel het niet en je zal ervoor zorgen dat anderen hetzelfde meemaken.

Een HSP'er leeft vanuit verbondenheid met anderen.

Begeleiding en therapie bij hoogsensitief zijn:  

Als hoogsensitief mens heeft u begeleiding en hulp nodig in het leren omgaan met energie en gevoel. Door uw gevoelssysteem schoon te maken van alle gevoelens die van anderen zijn, wordt u meer uzelf. Als u meer uzelf bent, heeft u meer rust. U ziet vanuit welk standpunt een ander leeft en u heeft er vrede mee, zelfs als het oneens bent met de ander. Er komt acceptatie in uw leven, het worstelen met uw gevoel en verstand is voorbij. Verstand en gevoel worden één.

Hoogsensitieve mensen ervaren pijn in de keel-, hart- en maagstreek

De meeste pijn komt van de zonnevlecht, die bevindt zich precies onder het borstbeen. Hier komt al het gevoel binnen en dat lossen we op. Uw gevoel is niet verkeerd maar soms neem je energie of gevoel van anderen over. Dat komt vaak voort uit medelijden. Dat doet pijn omdat het niet van jezelf is. Na verloop van tijd krijgt u de methodiek onder de knie. Waarna u zelf uw thema's oplost.  

De drie wijzen:
Wijze één:
Er komt een man bij de dokter met een "pijnlijk gevoel" in zijn buik.
Zegt de man: Dokter, ik heb zo'n pijn in mijn buik.
De Dokter zegt: Man, dat is niet goed. Die pijn halen we eruit en u bent zo weer genezen.
(maar, dat wil nog niet zeggen dat je er iets van geleerd hebt of dat het niet terugkomt)

Wijze twee:
Er komt een man bij de psycholoog met een "pijnlijk gevoel" in zijn buik.
Zegt de man: Dokter, ik heb zo'n pijn in mijn buik.
De psycholoog zegt: Man, dat is niet goed. Wil je erover praten?
(Praten is goed, maar als de pijn niet weggaat kan je eeuwig blijven praten.)

Wijze drie:
Er komt een man bij de gnosis therapie met een "pijnlijk gevoel" in zijn buik.
Zegt de man: Mijnheer, ik heb zo'n pijn in mijn buik.
De therapeut zegt: mmm, Zeg eens: Hoelang heb je dat al?
Van wie komt de pijn eigenlijk af? Van wie heb je het gekregen?
Pak die pijn eens vast en ga nu eens voelen wat de ander je wil zeggen. Misschien doe jij de ander wel pijn? Als je de pijn van de ander begrijpt, zal je het niet meer doen. Dan zal de pijn ook niet meer naar je gestuurd worden hoor.
Zegt de man: Ja, weet je. Ik heb het al vijf jaar. Van een zakenrelatie. Het zit gewoon niet lekker. De ander zegt dat ik niet eerlijk ben.
De therapeut: Oh, als dat zo is. Dan heb je of iets niet goed uitgelegd of je bent echt oneerlijk geweest.
Zegt de man: Ik ben bang om te vertellen wat ik voel en zie.
De therapeut: Tja, angst is niet goed. Dat geeft alleen maar meer pijn. Laten we de angst oplossen. Hoe groot is je angst?
Zegt de man: Heel erg groot.
Zegt de therapeut: Maak er eens een muur van en zet die voor je neer.
Zegt de man: Daar kan ik echt niet overeen kijken hoor.
Zegt de therapeut: Dus daarachter zit hetgeen je bang voor bent. Ok, vraag Het AL om een ladder en zet die tegen de muur aan. Kijk dan eens over de muur en vertel me wat je ziet.
Zegt de man: Jemig, het is prachtig aan de andere kant! Zo veel licht en ruimte.
Zegt de therapeut: Nou, ga eens aan de andere kant staan dan. En, wil je nog terug achter je muur?
Zegt de man: Nee, dit is veel beter en ik voel me ook fijner.
Zegt de therapeut: Hoe erg is het nu om te zeggen wat je voelt?
Zegt de man: Er is geen probleem meer. Ik kan het nu gewoon doen.
Zegt de therapeut: Ok, Doe het dan eens nu, terwijl je hier zit. En voel dan eens wat er gebeurd.
Zegt de man: Hey partner, ik zit met dit gevoel van angst. Ik denk dat we failliet gaan als we zo doorgaan. Ik durf niets te vragen en dus ga ik eromheen draaien. Sorry, ik snap het nu en ik zal je voortaan gewoon zeggen wat ik echt zelf wil en voel. Dat is veel makkelijker. Alles moet je meenemen in een beslissing, ook mijn gevoel. Dat heeft ook waarde. We kijken wel wat we ermee doen.
Zegt de therapeut: Geef dan nu de energie ook terug aan de ander. Het is niet meer van jouw maar van de ander. De ander heeft je angst echt wel gevoeld maar zolang jij niets zegt, kan die ander er niets mee.
Zegt de man: Alsjeblieft partner, dank je wel voor de mooie les die je me gegeven hebt. Hé, de pijn is ook weg!
Zegt de therapeut: Niet alleen de pijn is weg hoor, je angst ook. Reken maar dat de ander je echt wel gevoeld heeft, op dit moment! Misschien niet bewust, maar onbewust in zijn hart weet de ander nu ook dat je veranderd bent en jullie zijn weer meer één geworden. Dank je wel, voor het delen.

Positieve kenmerken van Hoogsensitiviteit:







AnderenHoogsensitief
Gebruikt logisch denken om iets op te lossen
Gebruikt gevoel voor het vinden van oplossingen
Details zijn belangrijk Het gaat om het geheel 
De feiten spreken voor zich 
De wereld is wat jij ervan maakt 
Denkt in woorden en redeneringen
Zien beelden en oplossingen 
Wetenschappelijk natuurkundig 
Filosofisch en spiritueel ingesteld 
Wil dingen begrijpen 
Ziet overal een groter geheel  
Gaat uit van kennis 
Gaat uit van ervaring 
Herkent feitelijke gebeurtenissen 
Waarderen van het ervaren van de gebeurtenis 
Ziet patronen en incidenten
Ziet meer de samenhang 
Kent alles een naam toe
Overziet het geheel en het doel 
Er is één realiteit 
Er zijn meer realiteiten
Strategisch denker, werkt naar een oplossing om zelf te winnen.
Ziet meerdere oplossingen, in het belang van iedereen. Win - win oplossingen
Denkt in uitdagingen
Denkt in verbondenheid 
Bekijkt de wereld vanuit zichzelf
Bekijkt de wereld vanuit de ander en zichzelf
Gevoel is minder belangrijk
Gevoel is uitgangspunt


Oppikken van energie en gevoelens

Mensen die hoogsensitief zijn, pakken de angst en het verdriet van anderen op.
  • U vraagt bijvoorbeeld: "hoe gaat het met je?" De ander zegt: "goed hoor". Waarop u een steek voelt in uw maag. Is deze steek van mij of van de ander? En wat ga ik nu zeggen? Of blijf ik juist vriendelijk lachen als ik voel dat iemand verdriet heeft en toch zegt dat het goed gaat?
  • Sommige mensen ervaren energie op rug, benen en schouders of rond het hoofd. Het voelt als koude plekken. Soms voelt men steken alsof er naalden naar binnen schieten.

Door het contact met anderen ervaart u een misselijk gevoel. Waardoor u zich gaat afsluiten voor het gevoel. De oplossing is heel simpel, laat het gevoel eruit. Dat hoeft u niet persoonlijk te doen, door tegen de ander te praten of te schreeuwen. Dat doet u met behulp van verbindingen die er zijn. Gewoon in uw eigen beschermde ruimte. U zal zien, dat de methode die ik u leer, zeer effectief is en u laat zien dat we allemaal verbonden zijn met elkaar. In verbinding staan is juist heel positief. Het leert u dat u alles in de wereld kan veranderen door het te veranderen in uzelf. Oefen eerst op kleine schaal in uw eigen omgeving en later op grotere schaal. Alles wat u wenst voor een ander, komt terug. Dat is een wet.

Afschermen en blokkeren

U probeert spiegels te visualiseren of rozen om u heen die diep geworteld zijn. Het werkt tijdelijk. De ervaring leert, dat het juist averechts werkt. Na verloop van tijd wordt de ander sterker. Er ontstaat een wedloop. Wie is de sterkste? De ander of u?
Wat wel werkt, is de energie oppakken en terug geven met respect.
 

De oorzaak van hoogsensitief of hooggevoelig zijn:

De oorzaak ligt meestal in het onvoldoende uitspreken van gevoelens. Soms is hierbij sprake van onderliggende schokkende ervaringen, waardoor het uitspreken of laten stromen van gevoelens wordt tegen gehouden. Er ontbreekt feitelijk het vertrouwen om de waargenomen gevoelens uit te spreken. In de beschermende omgeving van de praktijk komen de gevoelens sneller aan de oppervlakte en worden deze gevoelens geaccepteerd. Wij leren u hoe om te gaan met uw hoogsensitief of gevoelig zijn op een heel natuurlijke manier.

Hoogsensitief / hooggevoelig zijn heeft veel positieve kanten.