Site logo
Site logo

Site Navigation

Dwanggedachten


Veel mensen lijden aan dwanggedachten, intrusies en of compulsies
Voorbeelden van dwanggedachten zijn:
  • Ik ben altijd ...... (alleen, de pineut- echt waar!, pispaaltje) 
  • Ik ben vies
  • Ik moet alles ..... (doen, controleren, schoonmaken et cetera)
  • Ik mag geen ..... (handen geven, xxx bezitten)
  • Alles is tegen .....(mij....)
  • Ik krijg nooit ..... (werk, een vriend, een man, vriendin, kinderen)
  • Ik heb altijd ..... (pech)
  • Ik heb constant .... (liedjes in mijn hoofd, gedachten en nooit eens rust)
  • Ik loop naar buiten en ga weer terug om het gas te controleren, ik weet dat het uit staat, maar ik kan me niet tegenhouden.
  • Angsten over van alles en nog wat...
  • Controleer het gas elke 5 minuten, de ramen, of de auto er nog staat..
  • Ik word besmet
  • Ik wil iemand iets aandoen, maar dat is alleen maar de gedachte, ik wil het echt niet.
  • Tellen of kleuren noemen
Deze dwanggedachten leiden ertoe dat mensen langzaam maar zeker depressief worden, want ze hebben geen controle meer over hun verstand. Meestal heeft men al heel wat therapieën geprobeerd en niets werkt.

Waarom helpt het niet om anders te denken?

In de psychotherapie wordt geadviseerd om zelf een moment te kiezen waarop je de dwanggedachten er laat zijn. Dan heb je zelf de controle weer. Maar wat er gebeurd is dat je later angstig wordt voor het verlies van de controle en dan heb je er weer één dwanggedachte bij gekregen. Angst en Controle werken op elkaar in als een wip. Breng je de ene omlaag, gaat de andere omhoog. Maar dat leid weer tot het tegengestelde effect. Wat ik veel hoor is dat de cliënten maar zeggen dat het weg is, uit angst voor medicatie. Die komt dan natuurlijk vanzelf want het is nu nog erger geworden. Weer een nieuwe angst erbij om te proberen die te controleren. Vooral de cognitieve gedragstherapie die alom wordt geadviseerd blijkt niet echt te werken. Deze werkt ongeveer als volgt: De dwanggedachte is: ik moet alles controleren .... want het huis kan afbranden. U weet zelf ook dat het zinloos is om deze gedachte voortdurend te hebben. Dus leert u nu, dat u er niet aan hoeft te denken, er zijn geen beren op de weg. De zogenaamde RET, Rationeel Emotionele Therapie. En nu is de gedachte nu dus weg? Nee, dus. Die komt gewoon weer net zo lekker aanzetten als voorheen. Dat komt omdat men probeert de lastige gedachte weg te denken. Maar dat gaat gewoonweg niet!. Hooguit stel je de gedachte even uit en je gaat proberen er gedachten tegenin te zetten. Je denkt iets op te schieten met het tegen denken, maar het resultaat is een zeer vermoeid hoofd en nog meer dwanggedachten en uiteindelijk komen de angsten tevoorschijn. De angsten leiden u naar de controlestand en deze maakt weer nieuwe dwanggedachten. U verliest zo langzamerhand de controle over uw gedachten en zo worden het er weer meer. De vermoeidheid begint toe te nemen en u verliest het gevoel dat u de controle heeft. Dit geeft weer nieuwe dwanggedachten en de cirkel begint weer opnieuw.

Onze therapie in het kort
Ter bestrijding van dwanggedachten en of handelingen passen wij twee technieken toe:

  1. Eerst kritisch denken. Klopt het dat mijn gedachten uitkomen? Meestal weet men al dat het onzin is, maar soms ook niet. Dan moet je eerst kritisch gaan nadenken. Je denkt bijvoorbeeld dat er een ramp gaat gebeuren en je denkt dat die ramp gaat gebeuren omdat jij het denkt. Als dat waar is, dan moeten er heel veel rampen gebeuren, toch. De gedachten die ik heb, zijn volstrekt zinloos.
  2. Alles is in principe gewoon energie, niets meer en niets minder. Gedachten zijn dus ook gewoon energie, alleen zitten ze dan in uw hoofd. Energie is te verplaatsen of weg te sturen, het is slechts een kwestie van techniek. De techniek om gedachten te verplaatsen is door iedereen aan te leren en met de juiste begeleiding gaat het ook veilig. Het zijn echter niet alleen de gedachten die moeten verdwijnen, ook het onderliggende gevoel dat de gedachte veroorzaakt moet aangepakt worden. De oorzaak is een noodprogramma dat is ingeschakeld en dat moet uitgezet worden.
De 7 fasen van een dwanggedachte:
  1. Een gevoel maakt zich kenbaar en het is niet prettig.
  2. De aanval van de gedachte(n)
  3. Interactie met de gedachte(n)
  4. Instemmen met de gedachte(n)
  5. Verslagen door de gedachte, je kan je er niet meer tegen verzetten
  6. Passie of obsessie. De gedachte wordt één met de persoon.
  7. De handeling is afgewerkt, er dient zich een nieuwe aanval aan.

Hieraan ziet u dat als je instemt met het uitvoeren van de gedachte, je dan verloren bent. Er is geen weg terug. Dit in tegenstelling tot de psychotherapie die juist voorstelt om ermee in te stemmen.
Het heeft zelfs geen nut om ermee in te stemmen, want dan komt er gewoon weer een nieuwe. Maar een gedachte komt niet zomaar op. Er is eerst een gevoel dat heel erg vervelend is. Het verstand wil dat gevoel oplossen of denkt het te moeten oplossen en dan begint de aanval van de gedachte(n). De oplossing is dus niet, "stop die gedachte" of "ik moet er niet aan denken"... dat is een strijd die je verliest! Je kan niet winnen van je eigen verstand! Je kan wel winnen met je gevoel. Los de aanval met het gevoel op en de aanval van de gedachten stopt uiteindelijk vanzelf. Pas als het gevoel is geneutraliseerd, is er geen gedachte meer. Al het denken komt namelijk voort uit een gevoel. Eerst voel je dat je honger hebt, dan ga je denken over wat je wilt eten. Het kan ook andersom hoor. Eerst denk je dat je honger en dan ga je eten, maar dan wordt al snel heel dik.

Depressie en dwanggedachten gaan vaak samen.


De meeste mensen die last hebben van dwanggedachten, verkeren ook regelmatig in een depressieve of sombere stemming die wel maanden kan duren. De basis is dus een somber gevoel dat de gedachten uitlokt. Pak dus het gevoel aan en u bent genezen. Het aanpakken van het gevoel is een combinatie van ervaren en leren. Over het algemeen is het zo dat mensen die depressief zijn ook last hebben van angsten en controle gedachten. Ze doen dit feitelijk al het hele leven en zijn op het laatst in een depressie beland.  Zie bijvoorbeeld ook de pagina over Depressie therapie.

Veel gestelde vragen:

(1)   Hallo, Ik heb last van dwanggedachten en dwanghandelingen. Angst om te besmetten en besmet te worden. Kunt u mij helpen? Ik word er gek van..
Antwoord:
Ja, ik kan u helpen. 
 
Veel van de mensen die we helpen, hebben last van dwanggedachten en of handelingen. Het komt doordat het verstand de leiding heeft en niet samen werkt met het gevoel. Elke handeling is een poging van het verstand om een situatie te voorkomen die ooit eens minder "prettig" was weer te moeten ervaren. Het verstand probeert je dus te helpen. Maar, dat werkt helaas niet zo goed.

De oplossing voor dwanggedachten is als volgt:

Eerst moet het verstand meer vertrouwen gaan krijgen in het gevoel en hiervoor moet je dus ook eerst sterker in je Zijn gaan staan. Dit gaat eenvoudig door je te leren Aarden vanuit je voeten. Aarden doe je al als je je handen op je buik legt, naast elkaar en niet op elkaar. Dan ga je ademen vanuit je middenrif naar je buik en je probeert vooral je borst niet te bewegen. In het begin gebeurd dat toch, maar dat is gewoon verkeerd aangeleerd ademen. De borst ademhaling is niet natuurlijk. Kijk maar naar een baby, die ademt alleen vanuit de buik. En?, Die hoeft geen angst te hebben zeker? Nou, die kan zich niet verdedigen of terugvechten of wat dan ook. Overgave is het enige dat een baby kan doen om het te overleven. Dus die gaat ook niet denken, die gaat voelen en aarden. Gevolg, geen dwang gedachten of angsten. Alleen maar zijn. Dat is dus de natuurlijke vorm van leven. En wij maar met zijn allen, dunne buiken kweken en hoog in de borst ademen want dat is mooi. Klinkt misschien ingewikkeld, maar is echt heel natuurlijk en met een beetje hulp van mij, gaat u het gewoon doen. Dat doe u vervolgens elke dag, het vraagt slechts 1-5 minuten. Maar het geeft u veel energie terug. 

Dan ga ik u leren om bescherming te vragen aan de kracht van Het AL. Als u dat doet, op de manier die ik u leer, valt er ineens een soort deken over u heen. Er is instant rust in u gekomen. Dit gaat u vervolgens ook elke dag doen. Pas dan gaan we samen aan de slag om uw dwanggedachten en handelingen aan te pakken. Vaak zijn de gedachten gekoppeld aan emotie of angst. Zolang de angst er nog is, blijft de gedachte terugkomen. Het is een nood programma van het verstand om je te helpen. Dat nood programma is vaak al heel vroeg in je verstand geplaatst. Bijvoorbeeld toen je moest leren rekenen of iets doen. Sommige ouders leggen dan heel veel druk op je, als kind, dat je vanzelf angstig wordt om iets te leren. De opmerkingen blijven dan hangen als een soort programma. De angst van de ouders wordt dus overgebracht op de eigen kinderen. Dit gaat zo generaties lang door. Probeer als ouder dan ook om zo snel mogelijk je eigen angsten op te lossen. Het is niet eenvoudig maar doorgeven is ook niet goed.

Mijn (Frank) eigen ervaring met dwanggedachten


Ik ben er zelf achter gekomen hoe dit te doen. Ik was eerst in totale rust en kreeg ineens een liedje in mijn hoofd dat zoals gewoonlijk niet uit te zetten is. Precies hetzelfde als dwanghandelingen en angsten die blijven komen. Ik ben toen gaan puzzelen, hoe zit het nu in elkaar. Toen ik daarover een idee had, ben ik het gaan uitwerken en toen volgden er 10 stappen uit. Die ben ik vervolgens heel voorzichtig gaan uitvoeren. Alles liep als vanzelf en ineens was het liedje uit, stil. Dit was in 2009 en sindsdien ben ik heel langzaam anderen gaan helpen met het eruit halen van die rare gedachten en liedjes. Eerst bij mensen die al heel veel rust hadden. Later is dit steeds sneller gegaan, omdat ik merkte dat het niets uitmaakt hoeveel rust je hebt. Een voorwaarde is wel, dat het gevoelssysteem van je zonnevlecht (maag), hart en keel schoon is. 

Later heb ik bij mijzelf steeds meer gedachten eruit gehaald. Zodra er rust is, ontdek je dat je steeds dezelfde gedachten hebt. Het is wel even wennen als het stil is en blijft in je hoofd. Pas als ik iets wil, begint het verstand weer. Het scheelt enorm veel energie en mijn gedachten worden ook steeds meer ordelijk. Het belangrijkste is dat ik veel meer ben gaan genieten van mijn leven.

Hoe haal je een liedje uit je hoofd, gewoon eruit trekken. Je bent de baas over je gedachten! Je moet het alleen even leren. Net als fietsen.